Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

Workshops voor dansdocenten

Onderstaande workshops zijn speciaal ontwikkeld voor dansdocenten en zijn o.a. gericht op de preventie van dansblessures. Voor uitgebreide informatie kunt u contact opnemen met Marleen Grol of Lobke Mienis op telefoonnummer 020 427 65 45 of middels een bericht via de menu-keuze contact.

Als dansdocent, in deze tijd, krijg je te maken met alle facetten van het moderne dagelijkse leven. Dans is op dit moment, door alle aandacht op tv en geschreven pers, "hot business". Daarnaast is er, in de media, veel aandacht voor gezond bewegen; " minstens iedere dag een half uur." Onze "rijke" westerse cultuur zorgt ook voor minder gezonde aspecten van het leven; overgewicht is een serieus maatschappelijk probleem, onder alle leeftijd categorieën. Vooral het aantal kinderen met overgewicht is zorgwekkend toegenomen.

Je zal er inmiddels in je lessen wel mee te maken hebben.

  • weet je dan hoe je er mee om moet gaan?
  • wat moet je weten?
  • wat kan je wel of niet van ze vragen?
  • wat zijn de complicaties van overgewicht?

Als dansdocent kun je er voor kiezen om met kinderen te werken. Daarvoor is het handig dat je voldoende weet van motorische ontwikkeling en fysieke groei van kinderen. De groei bij kinderen vindt plaats in fasen; vanaf de geboorte tot aan de volwassen leeftijd. Vooral rond de pubertijd vindt de laatste groeiperiode plaats. De zogenaamde groeispurt. In korte tijd groeit en verandert het lichaam snel. Soms zo snel dat het ten koste gaat van het fysieke kunnen. Het kan dan voorkomen dat je, als dansdocent, geconfronteerd wordt met een leerling die in korte tijd verandert van een gemotiveerd en levenslustig kind in een ongeïnteresseerde en onhandige tiener. Het vergt van de dansdocent, in die periode, een groot inlevingsgevoel en de juiste sleutel om het materiaal levendig en goed toegepast te houden!

Deze workshop geeft je inzicht en kennis in de aanpak hiervan.

Wat kun je verwachten van kleuters, van pubers maar ook van ouderen? Iedere leeftijd kent zijn fysieke mogelijkheden en beperkingen ten aanzien van balans en coördinatie. Wat kun je wel en niet verwachten van je leerlingen?

In deze workshop zoeken we dit uit.

In je lessen merk je dat niet iedere leerling hetzelfde is en reageert op je opdrachten. Soms valt je op dat iemand een andere houding heeft of dat hij of zij veel beter beweegt met één lichaamshelft, of dat iemand zeer beperkt uitdraait. Wat zie je? Hoe vertaal je dit? Wanneer adviseer je ouders of verwijs je naar de huisarts?

In deze workshop gaan we observeren en vertalen, want: onbekend is onbekwaam!

Deze workshop gaat over de zin en de onzin van corestability! Danswijzer zal je wegwijs maken in de jungle van goede en slechte buikspieroefeningen. Op maat gemaakt voor in je danslessen.

Dansen betekent; bewegen op een hoger niveau dan de dagelijkse bewegingen. Om de leerlingen te laten bewegen in dans laat je ze oefenen. Oefenen gebeurt met vallen en opstaan. Dit geeft meestal geen problemen, omdat je al weet dat in je lesopbouw b.v. opwarmen en spieren alert maken heel belangrijk is; de warming-up. Vandaar dat het echte dansen (instuderen van een dans) in het 2e gedeelte van een les plaats vindt en er meestal nog een cooling-down plaatsvindt om vaker belaste delen van het lichaam tot rust te brengen.

Stretchen: het waarom, wat, wanneer en hoe. Naast de zin en het effect van stretching, is er alle ruimte voor de ervaringen en gewoontes van dansdocenten. De laatste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van stretchen voor dansers komen tijdens deze workshop aan de orde

Zoals het lichaam van een kind tot aan de volwassen leeftijd groei en verandering doormaakt zo veranderen de voeten zich ook. De kindervoet kenmerkt zich als plat. Maar wanneer spreek je van platvoeten? En wat doe je er als dansdocent mee? Voet- en enkelklachten komen vaak voor bij dansers. Hoe voorkom je dit? Wanneer kan een kind beginnen met spitzen?

Deze workshop geeft antwoord op al je vragen!